مرگ دختر 4 ساله در پارک و بازداشت مسئولان شهرداری قم

مرگ دختر 4 ساله در پارک و بازداشت مسئولان شهرداری قم

دختر 4 ساله اي که به همراه خانواده به يکي از بوستان هاي نزديک خانه خود در قم رفته بود، به علت برق گرفتگي توسط تير چراغ برق داخل بوستان، از دنيا رفت که به همين علت تا کنون برخي از مسئولان شهرداري قم بازداشت شده اند.

مرگ دختر 4 ساله در پارک و بازداشت مسئولان شهرداری قم

پنج شنبه شب هفته گذشته (5 تيرماه 93)، دختر بچه اي 4 سال و نيمه به نام “خانم فاطمه اميني”، در يکي از بوستان هاي کوچک، ما بين ميدان روح الله قم و مسجد سلماسي اين شهر، به علت برق گرفتگي ناشي از اتصالات تير چراغ برق، از دنيا مي رود.

به گفته “حجت الاسلام امين اميني” پدر روحاني اين دختر فوت شده که از شهرداري قم شکايت کرده، “تا کنون شهردار منطقه، رئيس فضاي سبز شهرداري و رئيس اداره برق منطقه مربوطه بازداشت شده اند”؛ البته برخي از نقل قول ها نيز حکايت از آزادي برخي از آنان داشته و تلاش هايي براي انداختن تقصير اين ماجرا به گردن کارگران از جمله کارگران خدمات شهري قم وجود دارد.

آن گونه که آقاي اميني نقل مي کند، شهرداري قم و همچنين اداره برق منطقه مربوطه که در فاصله حدود 50 متري بوستان قرار دارد، از خرابي اتصال تير چراغ برق در داخل بوستان خبر دار بوده اند؛ باغباني هم که در آن بوستان مشغول به کار است به پدر «خانم فاطمه» گفته بود که ما هم به بالاتري ها گزارش داديم که اين تير چراغ برق خطرناک است، اما گفتند تو آبياري خودت را انجام بده، چکار داري؟ مي آيند درست مي کنند.

پدر «خانم فاطمه» از قول يکي از افراد مرتبط با شهرداري گفت که در بررسي تماس هاي سامانه 137 که سامانه ارتباط مردم با شهرداري است، ديده ايم که مردم تماس گرفته و مي گفتند تير برق اين بوستان خرابي اتصال دارد؛ همچنين هفته گذشته نيز يک پسر بچه ديگر به همين شيوه دچار برق گرفتگي مي شود که البته نمي ميرد، اما بعد از تشنج بسيار شديد و انتقال او به خانه توسط خانواده اش، اين موضوع به نزديکترين اداره برق که در فاصله حدود 50 متري بوستان قرار دارد، اطلاع داده مي شود.

آقاي اميني تأکيد مي کند، که اين اتفاق و از دست دادن دخترم، يک سهل انگاري حتمي حتمي از سوي مسئولين مربوطه بود؛ و بچه ما فقط بايد فدا مي شد؛ تازه هنوز هم خيلي ها به فکرش نيافتاده بودند و وقتي شهردار منطقه 7 را گرفتند تازه آقايان بيدار شدند، مثل اين که اتفاقي افتاده است.

تلاش براي عدم انعکاس خبر در رسانه ها

برخي از همان ابتدا تلاش کردند تا اين خبر به هيچ عنوان به خبرگزاري ها، روزنامه ها و صدا و سيما انتقال پيدا نکرده، چه آنکه به گفته پدر «خانم فاطمه»، “بعد از حدود يک هفته از درگذشت دخترش، تا کنون شهردار قم و…، حتي براي تسليت و ابراز تأسف نيز به خانواده اميني مراجعه نکردند”، تا مبادا خبري در اين باره نيز منتشر شود. وي اضافه کرد: “البته فقط تا کنون خانم ارجمند عضو شوراي شهر قم براي ابراز همدردي به منزل ما آمدند که به گفته خود ايشان، نه از طرف شوراي شهر بلکه به صورت انفرادي و مستقل اين کار را انجام دادند.”.

به گفته حجت الاسلام اميني پدر «خانم فاطمه»، “در روز تشييع جنازه، يکي از مسئولين سرشناس در شهرداري قم، به محل غسالخانه بهشت معصومه قم مراجعه کرده و با همراهي برخي از پرسنل ديگر شهرداري مي خواستند با گرفتن امضايي از من، قبري را به صورت رايگان به ما بدهند، اما وقتي خواستم برگه را امضا کنم ديدم روي آن نوشته شده به علت عدم بضاعت مالي اين تقاضا را دارم که من فورا گفتم من همين الان مي توانم چندين قبر را خريداري کنم و نيازي به کارهاي شما ندارم؛ وقتي هم جنازه را براي تشييع به حرم حضرت معصومه منتقل کرديم، همان مسئول مذکور شهرداري قم، قبل از سايرين جنازه را بلند کرده و با صداي بلند فرياد مي زد بلند بگو “لا اله الي ا…” و چنان گريه مي کرد که گويي يکي از نزديکترين افراد خانوادگي «خانم فاطمه» است.”.

علمکرد تأسف بار اورژانس و مراکز درماني

حرف هاي پدر «خانم فاطمه» نشان از آن دارد که علاوه بر سهل انگاري شهرداري قم و اداره برق، براي خرابي اتصالي که در تير چراغ برق بوستان مورد نظر وجود داشت، اورژانس قم و همچنين دانشگاه علوم پزشکي قم که از متوليان امر بهداشت و درمان است نيز از ادارات پر اشکال شهر قم هستند، چه آنکه خود حجت الاسلام اميني با بيان اين که بايد علاوه بر شهرداري قم از اداره برق و اورژانس قم نيز شکايت مي کردم، به شرح تأسف باري از وضعيت فعاليت اورژانس و نيز يکي از مهمترين مراکز درماني قم مي پردازد.

از زماني که دختر بچه را برق گرفته و بيهوش مي شود، همراهان «خانم فاطمه» با اورژانس 115 تماس مي گيرند؛ تا چند دقيقه اي که در محل حادثه حضور داشتند اورژانس نيامده بود و به همين دليل پدر «خانم فاطمه» با پاي برهنه سوار بر موتوري مي شود تا دخترش را به يک مرکز درماني برساند؛ جالب اين است که اقوام خانواده اميني مي گويند تا 15 دقيقه بعد از رفتن پدر «خانم فاطمه»، که در محل بوستان حضور داشتند، بازهم اورژانس نمي آيد؛ آن گونه که باجناق آقاي اميني گفته، مجددا با اورژانس تماس مي گيرد اما آن شخصي که پاسخ گو بود، مي پرسيد بهوش است؟ بهوش نيست؟ و دائما سؤال پيچ هاي بي مورد مي کرد و بعد هم بدون اين که جواب روشني بدهد که ماشين اورژانس آمده يا نه، گوشي را با حالت خاصي قطع مي کند.

آقاي اميني بعد از آن که در ساعت 23:30 شب براي نجات دخترش از مرگ، به درمانگاه قرآن و عترت قم که يکي از درمانگاه هاي نزديک حرم حضرت معصومه است مراجعه مي کند، مي بيند تمام چراغ هاي اين درمانگاه خاموش است؛ به ناچار با همان موتور سيکلت سوار، دخترش را به درمانگاه حرم حضرت معصومه که در ميدان آستانه قرار دارد مي برد تا بلکه اين درمانگاه که در يکي از شلوغ ترين نقاط شهر قم واقع شده و با امکاناتي که دارد دخترش را از مرگ نجات دهد اما شرح ماجراي داخل درمانگاه حرم حضرت معصومه نيز يکي از نکات تأسف بار است.

پدر «خانم فاطمه» مي گويد: “تقريبا حدود 20 دقيقه اي در درمانگاه حرم حضرت معصومه روي بچه کارهايي انجام دادند؛ رفتم داخل اتاق، ديدم بدن بچه دارد يخ مي کند؛ اين ها فقط يک چيزي گذاشتند به دهان بچه و يکي هم ماساژ قلبي به او مي دهد و يکي هم از اين وسايل بادي به دستش و يک اکسيژن هم به دهانش وصل کردند. من فکر کردم به دخترم شوک دادند اما ديدم يکي از اين پرستارها مي گويد، دستگاه شوک ما خراب است؛ و تازه بعد از 20 دقيقه به من مي گويد زنگ بزن به اورژانس 115 برايش دستگاه شوک بياورند؛ بعد که اورژانس آمد خيلي خونسرد و آرام آرام وارد درمانگاه مي شدند؛ که من گفتم، “آقا بجنب بچه داره مي ميره”؛ عجيب است اين اورژانسي که به داخل درمانگاه رسيد، نگاه کرد به مانيتور پزشکي بالاي تختي که دخترم روي آن بود و گفت اين دختر بچه که قلب دارد، که يکي از پرستاران درمانگاه گفت نه! اين مانيتور را الکي گذاشتيم…؛ يعني براي ما فيلم گذاشته بودند که اين بچه قلب دارد.”

وي گفت: وقتي من ديدم اين قدر دارند بازي در مياورند؛ دخترم را به دايي اش سپردم و گفتم من به حرم مي روم، تا حضرت معصومه را واسطه کنم، خدا بچه را به ما برگرداند؛ پاي ضريح بودم که برادر خانمم زنگ زد و گفت نفس بچه برگشت؛ اما نگو بچه مرده بود؛ اين ها بچه را سوار ماشين اورژانس کرده و به بيمارستان کامکار بردند؛ بيمارستان کامکار هم قدري روي بچه کار کردند و بعد او را در سردخانه گذاشته بودند.

ديدار پدر دختر فوت شده با دادستان قم

آقاي اميني در ادامه به مراجعه خود به آقاي گنجي دادستان قم براي پيگيري شکايتش و قول مساعد دادستان قم براي پيگيري جدي اين ماجرا اشاره کرد و گفت: مرگ دختر من ربطي به چند کارگر ساده يا آدم هاي زيردست ندارد، بلکه مسئولين اصلي بايد جوابگو باشند.

پدر «خانم فاطمه» گفت: هر بار که از اين خيابان امام موسي صدر قم يا همان خاکفرج رد مي شوم و اين ساختمان بزرگ شهرداري قم را مي بينم، با خودم مي گويم اين ها براي خودشان کاخ درست کردند….

وي افزود: من که براي مسببين از دست رفتن دخترم، تقاضاي اشد مجازات دارم؛ براي هر کسي که مسئولش هست؛ يعني شديدترين کاري که مي شود انجام داد؛ در قانون بدترين حالتي که برايش درنظر گرفتند، همان حالت را براي شان بياورند، تا براي بقيه مسئولين عبرت شود.

مسببين از دست رفتن دخترم زيردستان و يا يک کارگر ساده نيست

آقاي اميني با تأکيد بر اين که مسببين اصلي از دست رفتن دخترم زيردستان يا يک کارگر ساده نيست، گفت: از همان ابتدا گفتم خدايا ولي اين بچه را خودت دادي؛ اصراري هم به کشتن اين افراد ندارم، ولي اشد مجازات را خواستارم؛ يعني هر مسئولي هست استعفا دهد و از مسئوليتش بيرون بيايد؛ يا او را کنار بگذارند؛ بعد هم اين مسائل را اعلام کنند و به ديگر مسئولين بگويند بي احتياطي و بي مسئوليتي نکنيم؛ بعد هم هي تلاش نکنند خبر مخفي شود و خبر را جمع کنند، بلکه بايد خبر را همه بفهمند و بعد مسئولين ديگر خودشان را جمع کنند؛ بگذارند مسئولين بفهمند که وقتي مي گويي چشم و انجام نمي دهي چه آثاري دارد؟ به برخي بايد گفت تو وقتي کاري نمي تواني انجام دهي، از سمت خود برو کنار؛ تا کي بايد بچه هاي مردم فدا شوند؟ اگر کاري را بلد نيستي برو کنار.

وي با بيان اين که حرف من اين است که براي چه دخترم کشته شد؟، گفت: دخترم واقعا کشته شد؛ چون مي توانستند اين تير چراغ برق را درست کنند که نکردند؛ سهل انگاري محض بوده است؛ حالا که بچه ما فدا شد؛ حداقل بچه هاي ديگر را دريابند که به چنين حوادثي دچار نشوند؛ مثلا ميله هايي که در پارک ها گذاشته شده را عايق کاري کنند يا وصل کنند به زمين، که اگر برقي هم داشت به زمين منتقل شود و نه به تن بچه هاي مردم؛ چقدر بايد بچه هاي مردم بميرند تا آقايان به خود بيايند؟ معلوم نيست شايد سال هاي قبل هم چنين اتفاقاتي رخ داده باشد.

پدر خانم فاطمه خاطرنشان کرد: اين بيمارستان-درمانگاه نزديک حرم حضرت معصومه نيز، يکي از معضلات شهر قم است؛ با توجه به اين که حرم حضرت معصومه از تمام دنيا زائر پذير است، اگر يک زائري بيايد و قلبش بگيرد، يک ماساژ و شوک نبايد داشته باشند تا از آن استفاده کنند تا قلب بيمار برگردد؟ نبايد به گونه اي باشد که همراهان يک بيمار از درمانگاه نا اميد شده و فقط به حرم حضرت معصومه پناه ببرند؛ البته با همان امکانات کمي که در درمانگاه بود، براي دخترم زحمات لازم را کشيدند اما حرف اين است که چرا امکانات اوليه و لازم فراهم نشده است؟

آقاي اميني در پايان سخنانش گفت: حداقل وقتي آقا(مقام معظم رهبري) تأکيد مي کنند بچه هاي تان را زياد کنيد، مسئولين نبايد اين گونه کار کنند و بچه هاي مردم به سمت مرگ بروند و اصلا چنين دغدغه هايي براي مردم باشد.

با توجه به وقوع حادثه تلخ فوت «خانم فاطمه» دختر بچه 4 ساله در يکي از بوستان هاي قم، به نظر مي رسد نمايندگان مردم در شوراي اسلامي شهر قم در دوره چهارم، در آزموني سخت قرار گرفته اند؛ بايد منتظر ماند و ديد که اعضاي شوراي اسلامي شهر قم در قبال اين اتفاق، چه واکنشي نشان خواهد داد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند